prestaňte cvakať, začnite fotiť...

Strach zo zrkadlovky?

03.04.2009 14:54
Karol Srnec 
 

 

 

Veľa začínajúcich fotografov má strach prejsť z kompaktu na zrkadlovku. Boja sa komplikovanej obsluhy, či výmenných objektívov. Aj na našom fóre sa pravidelne objavujú otázky o kúpu fotoaparátu. Užívateľ v priamo žiada, aby mu niekto poradil pri výbere ultrazoomu, pretože sa na zrkadlovku ešte necíti.
  

Ultrazoomy, správne nazývané EVF-zrkadlovky (fotoaparáty s elektronickým hľadáčikom a bez možnosti výmeny objektívu), vznikli skôr, ako sa objavili prvé cenovo dostupné digitálne zrkadlovky. Napriek, v dnešnej dobe už prijatelnej cene „pravých" digitálnych zrkadloviek, stále zostáva skupina užívateľov, ktorým vyhovuje konštrukcia a funkcionalita ultrazoomov.

Pokúsim sa vysvetliť niekoľko dôvodov, ktoré rozhodujú pri výbere medzi ultrazoomom a D-SLR.

 

Cena

Cena dnes už nezohráva pri rozhodovaní žiadnu úlohu. Kvalitnejší ultrazoom je cenovo porovnateľný s entry D-SLR zrkadlovkou. Zrkadlovky atakujú hranicu 10 000,- Sk/330€.

 

Veľkosť

Jedným z mála silných argumentov hovoriacich v prospech ultrazoomov je veľkosť a hmotnosť. Ak však plánujete ultrazoom rozšíriť o predsádky, priestor neušetríte. Naviac, manipulácia s predsádkami je obmedzujúca, nehovoriac o zníženej kvalite optickej sústavy.

 

Odporúčam pri výbere ultrazoomu voliť model, ktorého rozsah objektívu vám vyhovuje, aby nebolo potrebné dokupovať predsádky. Kvalitné predsádky sú drahé. Kúpou dvoch predsádok sa vám cena ultrazoomu môže vyšplhať riadne vysoko.

Určitým kompromisom medzi ultrazoomom a zrkadlovkou je nová trieda fotoaparátov. Spája menšie rozmery ultrazoomov s elektronickým hľadáčikom a výhody výmenných objektívov (napr. Panasonic Lumix G1/GH1).

 

Rozsah objektívu

Výrobcovia ultrazoomov sa predháňajú, kto vyrobí objektív s väčším rozsahom. Je to dobrý reklamný ťah, ale pre užívateľa je to skôr pohroma. Vyrobiť objektív s rozsahom 26-676 mm, je možné len na fotoaparáte s malým snímačom. Pri takomto rozsahu trpí objektív množstvom optických chýb. Za 400€ nie je možné vyrobiť fotoaparát s kvalitným snímačom, displejom, telom a kvalitným objektívom. Dobrý objektív stojí peniaze.

 

Objektívy v ultrazoomoch majú fantastické priblíženie, ale pre neskúseného užívateľa to nie je výhodou. Miesto toho, aby k objektu pristúpil bližšie, bude sa snažiť všetko pritiahnuť zoomom. Okrem plochej perspektívy bude väčšina jeho fotografii neostrá. Aj so vstavaným stabilizátorom je aj za veľmi dobrých svetelných podmienok problém udržať fotoaparát stabilne v ruke. Užívatelia ultrazoomov bývajú leniví, nekupovali si predsa malý fotoaparát, aby k nemu vláčili statív.

 

V prípade niektorých ultrazoomov sa stretnete aj s problémom upevnenia filtrov a predsádok.

 

Ak sa na zrkadlovke nechcete vzdať širokorozsahového objektívu, možete si zadovážiť niektorý z univerzálnych objektívov, napr. 18-200, 18-270 a pod.

 

Výklopný displej

Výklopný otočný displej je to, čo užívatelia zrkadloviek „ultrazoomakom" závidia. Túto konštrukčnú vymoženosť zabudovala do svojich zrkadloviek firma Olympus. Jej základné modely patria medzi najmenšie a najlahšie zrkadlovky na trhu.

 

Video

Až donedávna nemali zrkadlovky schopnosť snímať video. Po prvých lastovičkach sa predpokladá postupné zavedenie funkcie videa do všetkých zrkadloviek. Vďaka veľkému snímaču a širokej palete objektívov sú možnosti snímania, v porovnaní s kompaktom a ultrazoomom, neporovnateľné. Pri väčšine ultrazoomov sa počas snímania nedá meniť uhol záberu.

 

Video natočané s Canonom EOS 5D II si môžete pozrieť na stránke:

 

https://www.usa.canon.com

 

Originálne video som už na internete nenašiel, uverejnený odkaz je už zmenšený a komprimovaný. Ešte link na video o tom ako sa film nakrúcal:

 

https://vincentlaforet.smugmug.com

 

Príslušenstvo

V oblasti príslušenstva sa ultrazoomy na zrkadlovky "nechytajú". Modulárny systém zrkadloviek s výmennými objektívami, bleskami a príslušenstvom umožňuje prispôsobiť zrkadlovku pre takmer každú situáciu. Renomovaní výrobcovia majú v ponuke niekoľko desiatok objektívov a ďalšie sú v ponuke „third-party" výrobcov.

 

Ovládanie a ergonómia

Ovládať zrkadlovku je jednoduchšie ako ultrazoom! Funkčne sú ultrazoomy takmer totožné so zrkadlovkami, nájdete tam rovnaké expozičné režimy, korekcie, nastavenia farieb, ...

 

Zrkadlovka má však optimálnejšie rozloženie ovládacích prvkov, k funkciám sa dostanete rýchlejšie, s menším počtom medzikrokov. Zrkadlovky strednej a najvyššej triedy majú najčastejšie funkcie vyvedené cez tlačidla a ich nastavenie je ešte rýchlejšie. Ergonómii prospieva aj stavový displej a otočné voliče.

 

Až na výnimky je ovládanie zoomu a manuálneho zaostrovania na ultrazoomoch riešené cez tlačidlá/kolísku/joystick. Nastavenie zoomu nie je plynulé ale krokové. Problémom býva nastaviť žiadaný výrez obrazu. Manuálne zaostrovanie je problematické, kvalita displejov je pre manuálne zaostrovanie nedostatočná. Zväčšený výrez čiastočne pomáha, ale nie je to ono. Naproti tomu na zrkadlovke ovládate zoom otáčaním (posúvaním) prstenca na objektíve. Je to rýchle a presné, záber zkomponujete tak, ako chcete. Zrkadlovka je zároveň lepšie vybavená pre manuálne zaostrovanie. Na pohodlie má však vplyv aj veľkosť hľadáčika, kvalita a typ matnice a samozrejme konštrukcia objektívu.

 

 

 

Hore: základná digitálna zrkadlovka Canon EOS 1000D. Dole: Canon PowerShot G10.

Dva fotoaparáty rozdielnej koncepcie ,ale s podobnou funkčnosťou aj ovládanim.

 

Veľa užívateľov má strach, či môžu dať fotoaparát do rúk „nefotografovi", napr. niektorému rodinnému príslušníkovi. Zrkadlovky disponujú plnoautomatickými programami, podobne ako kompakty a ultrazoomy. Neskúsený užívateľ sa musí len naučiť, ako fotoaparát držať, kam sa má pozerať a ako si otočením prstenca na objektíve zvolí výrez obrazu.

 

Vyššia výdrž

Kompakty a ultrazoomy majú vysoký odber energie. V tom lepšom prípade urobíte na jedno nabitie batérii 200 až 250 záberov. U zrkadloviek je to 600 až 1000 záberov, u niektorých aj viac.

 

Vyššia rýchlosť

Chcete fotiť akčnú fotografiu - šport, reportáž, hrajúce sa deti, psa? S ultrazoomom je to bez tréningu takmer nemožné.  Rýchlosť nábehu fotoaparátu, zaostrovania, sekvenčného snímania a rýchlosť odozvy spúšte je oveľa pomalšia ako pri zrkadlovkách. Počítajte s tým, že väčšina "akčnejších" záberov sa vám nepodarí.

 

Keď som pracoval v obchode, veľa zákazníkov argumentovalo pri rozhodovaní o type fotoaparátu tým, že ho chcú iba na rodinnú fotografiu. Aby nafotili dovolenku, hrajúce sa deti, oslavu narodenín a pod. Sú to však náročné žánre, vyžadujú rýchly fotoaparát, kvalitný snímač a výkonný blesk. Z konštrukčného hľadiska sú kompakty a ultrazoomy vhodné na snímanie krajiniek, exteriérových statických portrétov, prípadne makrofotografií.

 

Kvalita obrazu

Za pekného slnečného počasia vie pomerne kvalitne snímať aj kompakt. Pri slabšom osvetlení, keď je potrebné zvýšiť citlivosť snímača, alebo použiť blesk, je kvalita záberov nedostatočná. Najnovšie modely sa hrdia vysokým ISO a novými algoritmami pre potlačenie šumu. Ale kto raz vyskúšal fotografovať s kompaktom na ISO 1600 zistil, že fotografia vyzerá ako vybodkovaná fixkami a fotografovanú osobu takmer nepoznať. Príčinou je malá plocha snímača.

 

Niektorí výrobcovia sa hrdia kompaktami s väčším snímačom, než je štandard. Praktické výsledky ale ukazujú, že nárast kvality je len malý. Oproti tomu je plocha snímača v zrkadlovke niekoľkonásobne väčšia a tým aj citlivejšia. Naviac snímače s technológiou CMOS majú menší šum a väčší dynamický rozsah.

 

Aj najlacnejšia zrkadlovka dosahuje oveľa nižší šum na vyššom ISO ako akýkoľvek kompakt.

 

 

Na prvý pohľad majú ultrazoomy výhodu veľkorozsahového objektívu s dobrým makrorežimom. Programovo sú vybavené ako zrkadlovka. Zvádza to k názoru, že takýto fotoaparát je univerzálny a zvládne takmer všetky fotografické situácie, vrátane športu, či reportáže.

 

V praxi sa ukazuje, že malý snímač spolu s nízkou rýchlosťou fotoaparátu takmer znemožňuje snímanie akčnej fotografie a snímanie za nižšej hladiny svetla. Veľká hĺbka ostrosti nedovoľuje kretívne pracovať s hĺbkou ostrosti. Obmedzujúca je možnosť zaclonenia, ktorá je v niektorých prípadoch možná len v 3-4 krokoch.

 

 

Zrkadlovka spolu s príslušenstvom dáva fotgrafovi tvorivú slobodu. Ten si môže meniť a dopĺňať výbavu podľa svojich potrieb a vyspelosti.

 

 

NEBOJTE SA ZRKADLOVKY!

Späť

Vyhľadávanie

(c) 2008 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode